Kom till djurparken och studera våra djurs beteenden! Under lektionen i etologi pratar vi om djurens olika beteenden och orsakerna till dem. Vi går igenom olika begrepp och kan även ges möjlighet till att genomföra en kortare etologisk studie som ni kan jobba vidare med tillbaka på skolan.
Årskurs | Gymnasiet |
Ämne | Biologi, Djurens beteende |
Längd | 1,5h, 2h, 3h, eller efter önskemål |
Max antal | 25st elever |
Lektionen går att boka även när djurparken är stängd. Då får man tillgång till djurparken tillsammans med våra zoopedagoger.
Lektionen genomförs ute i djurparken och vi besöker flertalet arter där vi pratar om deras beteende och orsakerna till dem. Vi kommer prata om hur man gör en etologisk studie och vad det kan vara användbart till. Beroende på längden av lektionen som bokas finns även möjligheten att genomföra en kortare etologisk studie. Se information om de olika uppläggen nedan.
Målet med lektionen är att eleverna åker tillbaka till skolan med en djupare förståelse för hur djurens beteenden och varför de gör som de gör. Lektionen sker utomhus och runt om i djurparken.
Vi börjar lektionen med att besöka savannen för att prata om de olika djuren som bor där. Hur kommunicerar de med varandra och med andra arter? Vi kommer prata om varför det är viktigt att ha kunskap om djurens beteenden och vad vi kan lära oss av att studera dem.
Efter savannen besöker vi även aphuset och tar en sväng förbi lejonen och visenterna.
Förutom savannen och aphuset kommer vi under den lite längre lektionen gå igenom lite mer kring etologiska studier och hur man genomför dem. Ni kommer ges möjlighet att genomföra en kortare etologisk studie där eleverna observerar några av djurparkens djur med hjälp av förberedda protokoll. Datan kan ni senare med fördel använda i undervisningen tillbaka på skolan där eleverna kan jobba vidare med uppgiften.
Förutom savannen och aphuset kommer ni under den längre lektionen även att besöka sälarna och hyenorna. Det finns även tid att fokusera mer på träning av djuren om ni önskar det. Eleverna kommer även här ges möjlighet att genomföra en etologisk studie med förberedda protokoll.
Vill ni spendera en hel dag i djurparken med fokus på djurens beteenden? Eller en halvdag? Hör av dig så gör vi en individuell planering utefter just era förutsättningar!
Stimuli = En yttre påverkan på individen
Nyckelretning = En uppsättning stimuli som utan föregående inlärning utlöser ett visst arttypiskt beteende.
Motivation = Individen påverkas av faktorer inne i djuret.
Tomgångshandling = En inre drift blir så kraftig att det tillslut utförs även om inte de yttre förutsättningarna finns. Driften är viktigare än resultatet.
Överslagshandling = Tillsynes irrelevanta beteende som plötsligt uppträder ryckta ur sitt normala sammanhang.
Omriktat beteende = När individen inte kan få utlopp för beteendet, och riktar beteendet mot något annat.
Fokaldjursobservation = När man under etologiska studier observerar en specifik individ i gruppen
Momentanregistrering = När man registrerar vad djuret gör endast en gång per period
Etogram = En lista på de olika beteenden i den etologiska studien, med tillhörande beskrivningar av de olika beteenden
Ämne: Biologi
Kurs: Biologi 1
– Avgränsningar och studier av problem och frågor med hjälp av biologiska resonemang.
– Planering och genomförande av fältstudier, experiment och observationer samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa.
Kurs: Biologi 2
– Avgränsning och studier av problem och frågor med hjälp av biologiska resonemang.
– Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.
– Planering och genomförande av fältstudier, experiment och observationer samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa. Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor.
Ämne: Biologi – naturbruk
Kurs: Djurens biologi
– Olika djurslags naturliga miljö och naturliga beteende.
– Beteendestudier på djur av olika arter i olika miljöer och med olika ålder.
– Etologiska grundbegrepp, till exempel stimuli, rangordning, flockbeteende, tomgångshandlingar, överslagshandlingar och omriktat beteende.
Ämne: Djurparksdjur
Kurs: Djurparksdjur 1
– Beteendeförändringar hos djurparksdjur som följd av miljö, skador och sjukdomar.
Kurs: Djurparksdjur 2
– Djurarternas naturliga livsmiljö och naturliga beteenden.
– Beteendeförändringar hos djurparksdjur som följd av till exempel miljö, skötsel, skador och sjukdomar.
– Vilda djur i hägn, beteende och hälsa.
– Utformning av hägn och vistelsemiljöer beroende på djurens behov och beteende
Alla våra lektioner har kopplingar till de globala målen. Nedan är de mål som är mest relevanta för just den här lektionen.