Vilda djur i Sverige

Under den här lektionen får eleverna på ett aktivt sätt lära sig om några av de svenska rovdjuren. Vi besöker järv, björn och lo och pratar om deras biologi och samspel i den svenska naturen samt pratar om vad ett rovdjur är och varför de jagar andra djur. Vad händer om man träffar ett rovdjur i naturen? Hur länge sover egentligen en björn? Det är några av frågorna som tas upp under lektionen.

Information

ÅrskursGrundskolan åk. F-3
ÄmneSvenska djur
Längd45-60 min
Max antal25st elever

Lektionen går att boka även när djurparken är stängd. Då får man tillgång till djurparken tillsammans med våra zoopedagoger. Observera att lektionen inte är lämpligt att boka mellan december till februari när björnarna ligger i idet.

Upplägg

Lektionen inleds med presentation av vad ett rovdjur är, och en kort lek som aktiverar eleverna. Efter leken går vi runt till de svenska rovdjuren i djurparken och pratar om deras anpassningar till de olika årstiderna. Turen kommer ta klassen förbi järv, lodjur och björn. Vid varje art kommer artens namn att presenteras, vad de olika könen kallas och hur deras livscykler ser ut. Under promenaderna kommer vi även leta efter vilda djur i djurparken.

Målet med lektionen är att eleverna åker tillbaka till skolan med vetskap om hur några av de svenska rovdjuren ser ut och en uppfattning om de har anpassat sig till årstiderna. Lektionen sker utomhus och runt om i djurparken.

Ord och begrepp

  • Rovdjur = Djur som äter andra djur
  • Växtätare = Djur som äter växter
  • Allätare = Djur som både äter växter och andra djur
  • Ide = Platsen som björnar vilar under vintern
  • Näringskedja = Hur olika arter är beroende av varandra. Hur en art äter en annan som i sin tur äts av nästa
  • Ekosystem = En grupp av djur och växter som lever på samma plats
  • Anpassning = Hur en art har formats för att klara miljön

Kopplingar till läroplan

Biologi – åk1-3

Året runt i naturen

– Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.

– Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.

– Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

De Globala målen

Alla våra lektioner har kopplingar till de globala målen. Nedan är de mål som är mest relevanta för just den här lektionen.