Hållbar utveckling: Bevarandearbete i djurparken

Under den här lektionen får eleverna se hur vi jobbar i djurparken när det gäller hållbar utveckling och bevarandearbete. Vi fokuserar på de sakerna vi göra lokalt i djurparken och Borås, men även de arter vi jobbar med genom bevarandefonden i olika delar av världen.

Sydlig trubbnoshorning

Information

ÅrskursGrundskolan åk. 4-9
ÄmneBiologisk mångfald, hållbar utveckling och bevarandearbete
Längd60 min
Max antal25st elever

Lektionen går att boka även när djurparken är stängd. Då får man tillgång till djurparken tillsammans med våra zoopedagoger.

Upplägg

Under lektionen promenerar vi genom djurparken och besöker olika platser och arter som är fokus för bevarandeprojekt eller hållbar utveckling. Lektionen startar vid en av våra ängsmarker där vi pratar om de lokala projekten, sedan är det vidare till djuranläggningarna för att prata om det globala arbetet med bevarande.

Efter avslutad lektion kommer eleverna ha en ökad kunskap kring hur djurparker jobbar med hållbarhet och bevarande. De kommer även ha kunskap om hur Borås djurpark jobbar för den lokala floran och faunan.

Ord och begrepp

  • Ekologisk hållbarhet = Hur vi kan se till att dagens behov inte påverkar jordens ekosystem och dess förmåga att fungera i framtiden
  • Social hållbarhet =Hur dagens utveckling inte ska påverka framtida människors livsbetingelser negativt
  • Ekonomisk hållbarhet = Hur dagens utveckling inom ekonomi inte ska påverka utveckling för de andra två hållbarhetsfaktorerna
  • Biologisk mångfald = en bit av rik natur med många olika arter som samlever. Grunden för allt liv på jorden.
  • Ekosystem = Ett system som innehåller allt levande och dess livsmiljö (biotisk och abiotisk) inom ett område.
  • Nyckelart = en art som har stor betydelse för andra arters överlevnad i ett ekosystem
  • Ekosystemingenjör = organismer som har så stor inverkan på sin omgivning att det påverkar ett helt ekosystem
  • Endemisk = En art som endast förekommer i ett område i det vilda
  • Näringskedja = Hur en art äter en annan som i sin tur äts av nästa
  • Anpassning = Hur en art har formats för att klara miljön

Kopplingar till läroplan

Biologi – åk 4-6

Natur och miljö

– Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till natur­bruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.

Biologi – åk 7-9

Natur och miljö

– Livets uppkomst, utveckling och mångfald samt evolutionens mekanismer. Arvsmassans egenskaper och förhållandet mellan arv och miljö.

– Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och till­gäng­liga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och ener­gins flöden.

– Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av bio­logisk mångfald och ekosystemtjänster.

Geografi – åk 4-6

Hållbar utveckling

– Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.

Geografi – åk 7-9

Hållbar utveckling

– Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, sam­hälle och natur i olika delar av världen.

– Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling.

De Globala målen

Alla våra lektioner har kopplingar till de globala målen. Nedan är de mål som är mest relevanta för just den här lektionen.