Biologisk mångfald: Naturens pussel

Under den här lektionen får eleverna på ett aktivt sätt lära sig om hur fascinerande och varierad vår natur är. Hur många olika arter det finns och alla fantastiska saker de gör. Eleverna kommer gå tillbaka till skolan med en djupare förståelse för hur allting hänger ihop och hur beroende alla är av varandra.

Information

ÅrskursGrundskolan åk. 4-6, eller 7-9
ÄmneBiologisk mångfald, Svenska djur, och hållbar utveckling
Längd45-60 min
Max antal25st elever

Lektionen går att boka även när djurparken är stängd. Då får man tillgång till djurparken tillsammans med våra zoopedagoger.

Upplägg

Syftet men lektionen är att eleverna ska lära sig om att alla levande organismer är viktiga. Fokus ligger på vår svenska natur och lektionen börjar med att ta avstamp i de mindre djuren så som bin, fjärilar vilka är viktiga pollinatörer ute i naturen, men också för de större djuren som lever i samma miljö så som björn och visent.

Efter avslutad lektion kommer eleverna ha en ökad förståelse av hur allt hänger ihop och varför det är viktigt för pollinatörer att pollinera våra växter så att björnen fått tillräckligt med mat innan den går i ide för vintern

Ord och begrepp

  • Biologisk mångfald = en bit av rik natur med många olika arter som samlever. Grunden för allt liv på jorden.
  • Ekosystem = Ett system som innehåller allt levande och dess livsmiljö (biotisk och abiotisk) inom ett område.
  • Producent = organism som producerar energi och näringsämnen med hjälp av vatten, koldioxid och solljus.
  • Konsument = en organism som äter andra organismer för att få energi och näring.
  • Organism = Samling celler som har arvsmassa, behöver näring, andas och fortplantar sig.
  • Pollinatör = ett djur (ofta insekt så som humla, fjäril eller geting) som förflyttar sig mellan blommor i sin jakt på nektar och pollen. Under sin jakt flyttar de pollen mellan olika blommor och befruktar blommorna som sedan bildar fröer.
  • Metamorfos = Insekters fyra livsstadier från ägg, larv, puppa, vuxen individ.
  • Biotisk = levande.
  • Abiotisk = icke levande.

Kopplingar till läroplan

Biologi – åk 4-6

Natur och miljö

– Vad är liv och hur livets utveckling kan förklaras med evolutionsteorin. Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.

– Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem.

Biologi – åk 7-9

Natur och miljö

– Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och till­gäng­liga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och ener­gins flöden.

– Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av bio­logisk mångfald och ekosystemtjänster.

Geografi – åk 4-6

Geografiska förhållanden, mönster och processer

– Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.

Geografi – åk 7-9

Hållbar utveckling

– Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, sam­hälle och natur i olika delar av världen.

De Globala målen

Alla våra lektioner har kopplingar till de globala målen. Nedan är de mål som är mest relevanta för just den här lektionen.