Alla är vi lika olika! En lektion ute på förskolan

Under lektionen kommer vi prata om hur alla djuren är olika, men ändå är vi lika. Alla är lika viktiga även om vi ser olika ut eller har olika styrkor. Barnen kommer få undersöka föremål från djurparken och vi kommer prata om flera olika arter.

ÅrskursFörskolan
ÄmneKunskap om djuren, empati och omsorg
Längd30 min, eller efter önskemål
Max antalca. 15st förskolebarn

Upplägg

Lektionen genomförs i era lokaler på förskolan.

Vi tar med oss material från djurparken ut till er som barnen får utforska och inspirera deras nyfikenhet. Det kan vara allt från en halskota från giraffen till ägget från en struts. Föremålen för lektionen kan varieras utefter era önskemål.

Syftet med lektionen är att öka barnens känsla för empati och omsorg. De ska ha lärt sig om flera olika arter och målet är att de ska förstå att alla arter har olika förmågor, men ändå har vi många likheter.

Ord och begrepp

  • Biologisk mångfald = Att alla är olika och fyller olika funktioner. Som pusselbitar i ett pussel, alla bitar behövs.
  • Keratin = Ett av materialen som noshörningshorn, våra naglar och vårt hår är byggt av. En av legobitarna som bygger horn.
  • Bete = En typ av tand som inte används för att tugga mat. Den används till många andra saker istället, så som gräva, bära saker eller försvara sig med.
  • Skelett = Det hårda inne i kroppen som håller oss uppe. Det hårda när man knackar sig på huvudet.
  • Halskota = En skelettdel i halsen som håller uppe huvudet. Vi och giraffen har 7 stycken.
  • Fingeravtryck = Mönstret vi har på undersidan av fingertopparna. Allas ränder och virvlar är unika och ser olika ut.

Kopplingar till läroplan

Lpfö18

2.1 Normer och värden

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

– öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande,

– förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra

– förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till etiska dilemman och livsfrågor i vardagen,

– respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna,

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

– förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

– förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen

De Globala målen

Alla våra lektioner har kopplingar till de globala målen. Nedan är de mål som är mest relevanta för just den här lektionen.